De spoorlijn door Delft (onderdeel van de Oude Lijn) dateert van 1847. Hij neemt grofweg de plaats in van de westelijke stadsmuren, die in de 19e eeuw werden geslecht. Vanaf 1878 breidde de stad zich ten westen van de spoorlijn uit, zodat het spoor voortaan de stad doorsneed. Dit probleem werd aangepakt in 1965, met de voltooiing van het Komplan van Van Embden en Froger. Onderdeel van dit plan was de destijds in de Nederlandse stedenbouw populaire scheiding van verkeersstromen: de trein kwam op een ongelijkvloers tracé - het spoorviaduct - te rijden en de plek van de voormalige stadsgracht werd voortaan ingenomen door een imposante asfaltweg, de Phoenixstraat. De nadelen van deze oplossing werden in de loop der jaren steeds sterker gevoeld: het viaduct zorgde voor geluidsoverlast en de door geparkeerde auto's ingenomen ruimte onder het viaduct gold samen met de Phoenixstraat als een onaantrekkelijke barrière. Om esthetische redenen kwamen de Nederlandse stedenbouwers in de loop der jaren sowieso terug van het dempen van historische grachten ten behoeve van autowegen.
De gemeente Delft begon zich in te spannen voor de komst van een spoortunnel en werd extra hoopvol toen buurgemeente Rijswijk in 1996 zo'n faciliteit kreeg. De financiering van het project leek rond toen de Tweede Kamer in 1998 een deel van het geplande budget voor de omstreden A4 Delft-Schiedam naar de spoortunnel verschoof. Met het aantreden van de kabinetten Balkenende werden deze spoorplannen echter weer gewijzigd ten gunste van snelwegplannen. Uiteindelijk kwam onder CDA-minister Karla Peijs financiering voor zowel de spoortunnel als de A4 rond.
Op 5 oktober 2005 gaf de minister op het stadhuis van Delft het officiële startsein voor het project Spoorzone: "Het tijdperk waarin het spoor als de Delftse variant op de Berlijnse muur de binnenstad op een rigoureuze manier in tweeën hakte, komt ten einde. [...] In mijn visie is de eeuw van de binnenstad aangebroken. Als het aan mij ligt, opent Delft dan ook een lange rij met stedelijke metamorfoses." In de zomer van 2009 startte men aan de sloop van diverse panden en gebouwen (lees wat er op nog meer op wikipedia staat)

Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Bedankt voor de reactie.